דפים

יום ראשון

מבוא / מהנישה לכללי וחוזר חלילה

כאשר הרשתות החברתיות המקוונות פרצו לתודעת הציבור הרחב אי שם בתחילת האלף הנוכחי,הן מילאו בעיקר את אותו יצר נוסטלגי הגורם לנו משום מה להתעניין בשלומם של אותם חברים נשכחים מהגנון ולחפש אחר אותם עוברי אורח אשר מילאו בעבר משבצת כלשהי בחיינו אך עם הזמן ניטשטשו עקבותיהם עד אשר נעלמו כליל.
לאורך השנים,לאחר שהגולש הממוצע הפנים את תיאוריית העולם קטן המיוחסת לסוציולוג סטנלי מילגרם והבין כי יש באפשרותו להרחיב את מעגל חבריו בזכות הקשרים הקיימים ברשת,נראה כי השימוש במדיה החברתית התרחב באופן משמעותי וכיום הרשתות השונות משמשות בין היתר ככלי אסטרטגי אשר באמצעותו ניתן למצוא עבודה,לפתח קשרים עסקיים,להעלות עניינים חברתיים לסדר היום ועוד. עם השנים יותר ויותר אנשי מקצוע בתחומים שונים הבינו את הפוטנציאל הפרסומי האדיר הגלום  ברשת החברתית והחלו להיטמע במרחבי העולם המקוון תוך שהם מרחיבים את מעגל מכריהם ומפיצים את משנתם המקצועית.כשם שהטכנולוגיה מכתיבה דרך חיים כך גם יותר ויותר אנשי מקצוע אשר אינם משתייכים לתחומים המזוהים עם הקדמה הטכנולוגית נאלצו לזנוח את התפיסה הטכנופובית אשר ליוותה אותם במשך שנים וניסו אף הם  להשתלב בעולם החברתי המקוון תוך שהם עושים שימוש אסטרטגי ומושכל בכלים השונים הטמונים במדיה החברתית. גם אותו אמן טיפוסי אשר גרס בעבר בתיאוריה הרומנטית המפרידה בין הרוח לחומר,נאלץ  בשלב כלשהו להיפרד מאורח חייו הסגפני ועבר רפורמציה לכדי דמות האמן יחצן יזם-זה אשר אינו בוחל באפשרויות הטכנולוגיות הניצבות מולו ומפיץ את משנתו האמנותית בכל פיסה מקוונת הנקרית בדרכו.

אם בתחילתו של עידן הרשת אמנים בתחומים השונים פעלו בעיקר באותם פורומים אשר איפשרו לחבריהם לפרוש יצירתם על פני הרשת ולנהל דיונים בנושאים שונים,הרי שהרשתות החברתיות הרחיבו את אפשרויות המשתמש האינדיבידואל ואיפשרו לגולש לנהל פרופיל ייחודי משלו בתוספת קטגוריות שונות ומגוונות,כאשר המיקוד הוא בצרכי המשתמש הבודד בעוד שבפורומים השונים ניתנת חשיבות רבה יותר לצרכי הקהילה השלמה.


עוד בטרם פייסבוק וטוויטר השתלטו על המרחב החברתי המקוון קמו להן רשתות נישתיות בתחומים ספציפיים כאשר חלקן מותאמות גם לצרכי האמנים השונים.הידועה שבהן היא myspace אשר הוקמה בשנת 2003 ושימשה בעיקר כפלטפורמה ייחודית למוסיקאים,כאשר היתרון בה היה שגם אמנים עצמאים-כאלה שאינם חתומים בחברות תקליטים,יכלו להעלות משיריהם לרשת,מה שאיפשר ללא מעט אמנים אלמונים לפרוץ החוצה ולבסס לעצמם קריירה מוסיקלית ענפה.בסוף 2007 נחשבה מייספייס כרשת החברתית המובילה ובשיאה הוערך שוויה ב-12 מיליארד דולר.אך לאורך השנים, ככל שפייסבוק הלכה ונסקה כך מייספייס ירדה מגדולתה עד אשר הושקה מחדש ב-2012 ככלי לשיתוף קידום וחשיפת מוסיקה אך לא שיחזרה את תהילתה האבודה.רבים טוענים כי אחת הסיבות לנפילתה הכואבת  של מייספייס היא הנסיון הנואש שלה להתחרות בפייסבוק כפלטפורמה לאינטראקציה חברתית וזאת במקום להמשיך ולטפח עצמה כרשת חברתית נישתית המשמשת כבית למוסיקאים. וכך למעשה,לאורך השנים,הרשתות החברתיות הכלליות כדוגמת-פייסבוק וטוויטר וכן הרשתות הויזואליות הזוכות גם הן לפופולריות עצומה כמו-פינטרסט,אינסטגרם,הלכו והשתלטו על המרחב האינטרנטי כאשר אותן רשתות נישתיות קטנות נדחקות לאחור ומאבדות יותר ויותר משתמשים פעילים.
למעשה,ניתן לדמות את פייסבוק למעין קניון גדול ונגיש המכיל בתוכו מגוון רחב של מותגים ומוצרים,בעוד הרשת החברתית הנישתית היא אותה חנות בוטיק קטנה וייחודית העונה על צורך מאוד ספציפי אך רחוקה ממתחם הקניות המרכזי ועל כן מצריכה מאתנו טרחה מיוחדת. אך עדיין-למרות חוסר הרלוונטיות המיוחס לרשתות הקטנות,רבים טוענים כי יש חשיבות רבה לרשת הנישתית וזאת בעיקר בשל אופי הדיון שהיא מאפשרת. שהרי מתקבל על הדעת כי נושא מסויים יקבל התייחסות הרבה יותר מעמיקה ואישית ברשת קטנה ואינטימית,בעוד שהאלמנט הויראלי המניע את הרשתות הגדולות עלול לא פעם לגרוע מהאינטימיות שבדיון ולהובילו למחוזות בלתי רצויים.מעבר לכך ניכר כי ריבוי האפשרויות והנושאים בפייסבוק מטמיעים בנו מעין חשיבה אסוציאטיבית ומפוזרת אשר לא פעם מסיחה דעתנו מהנושא שלשמו התכנסנו ברשת.




ניכר כי אמנים רבים נשבו גם הם במרקם השכבתי של פייסבוק המאפשר ליצור תת קהילות בתחומים שונים ובכך להכיר קולגות נוספות ולקבל במה ראויה ליצירתם.אך נדמה כי ריבוי הנושאים,תרבות הלייקים הפסיבית והכמיהה לחשיפה הגובלת לעתים באקסהיבציוניזם בלתי נשלט,מאפילים על צרכים נוספים שלשמה נועדה המדיה החברתית,ולכן,במשך השנים אמנים מתחומים שונים המשיכו להקים ולהשתמש ברשתות נישתיות שונות המותאמות לצרכיו הספציפיים של האמן וזאת מלבד פרסום יצירתו ברבים.חלקן משמשות כרשתות מסחר לאמנים, חלקן מציעות שיתופי פעולה וחלקן אף מפרסמות מאמרים ומידע הרלוונטי לתחום.אז אמנם רבים מהאמנים מרכזים את מירב פעילותם בדף האמן בפייסבוק אך אין ספק כי השימוש ברשת הנישתית מהווה אלמנט משלים לפעילותו של האמן ברשת הגדולה ולעתים אף עשוי להעמיק את היחס ליצירתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה