דפים

יום רביעי

שנהיה לראש ולא לספאם/מימון המונים חלק ג'

פלטפורמת מימון ההמונים עוטפת את היצירה שברשותנו בשלל מרכיבים אינפורמטיביים וטכניים כאחד,במטרה ליצור קמפיין מגובש אשר יסייע לנו לממש את חזוננו האמנותי.אך פלטפורמות אלו -פופולריות ככל שיהיו, אינן מספיקות על מנת להביא לחשיפה הדרושה לצורך קידומו של הפרויקט,כך שהיוצר נדרש לעשות שימוש  נרחב בפלטפורמות אינטרנטיות ובכלים חיצוניים שונים על מנת לתווך בין הקמפיין לקהלו הפוטנציאלי, וזאת בין השאר באמצעות רשתות חברתיות,רשימת תפוצה במייל, קידום פרונטלי ועוד.
אמנם הליך שיווקו של הפרויקט המוגמר מתחיל בפועל רק לאחר השקת הקמפיין,אך כבר בהליך תכנון הפרויקט האמן נדרש לעמול לא מעט על מנת  להגדיל כמה שיותר את מסד אוהדיו לצורך תמיכה רחבה בפרויקט. לצורך כך יש להגדיר מראש את קהל היעד של הפרויקט תוך פילוחו למספר מעגלים- קרוביו של היוצר,מכרים רחוקים יותר,בעלי עניין בתחום בו נוגע הפרויקט, מובילי דעה בנושא-בלוגרים, עיתונאים, ארגונים קשורים, וכן- קהל הגולשים של האתר בו מושק הפרויקט.

עוד בטרם האמן מבשר על הקמפיין בקול תרועה רמה בכל הפלטפורמות הנקרות בדרכו,יש לפעול בתחילה מאחורי הקלעים ולפנות באופן אישי למעגל החברים הקרובים באמצעות מייל,שיחת טלפון או פנים אל פנים, ולנסות לגייס את תמיכתם. כאמור, מדד הפופולריות מהווה מרכיב לא מבוטל בהצלחת הפרויקט, ולכן- בטרם הפצת הפרויקט לקהל הרחב,רצוי לגייס קודם לכן סכום התחלתי המהווה בערך 20% מסכום היעד,שהרי פרויקט אשר ביסס לעצמו מספר מרשים של תומכים בתור התחלה, צפוי לעורר רושם חיובי יותר בקרב תומכיו הפוטנציאלים של היוצר ובכך להגדיל את מספר התומכים הנרתמים לעזרתו.

בעוד מכריו של היוצר לא מייחסים חשיבות מיוחדת לאופן בו משווק הפרויקט,הרי שתומכים פוטנציאלים אשר אינם מקורבים ליוצר מושפעים לא מעט מפרסומיו השונים במדיות השונות כחלק מההחלטה האם להירתם לטובת הפרויקט. אמנם אין מחלוקת כי יש להקפיד לעדכן באופן תדיר על הליך התקדמות הפרויקט, אך יש לעשות זאת בתבונה  ולהשתדל להימנע מפרסום חוזר של אותם פוסטים מטרידים נוטפי תחנונים ,כאשר לעתים הגולש המוטרד מחליט לנקוט בצעד גורלי אשר בסופו הוא לא מהסס ומדווח על אותו פוסט סורר כעל ספאם ,לא עלינו.
יש להקדיש מחשבה מקדימה לאופן כתיבת הפוסטים במדיות השונות ולהשתדל להפגין כמה שיותר פתיחות ואנושיות  תוך הענקת ערך מוסף לגולש,וזאת בין השאר על ידי שיתוף חוויות שונות מהליך היצירה עצמו, שיתוף תגובות חיוביות מדף הפרויקט באתר, העלאת קטעים נבחרים מתוך היצירה ועוד.


הרשתות החברתיות משמשות לרוב ככלי יעיל ביותר לצורך קידום קמפיין מימון ההמונים, וזאת בין השאר בשל הקהלים הרבים המצויים בהן ואפשרויות ההפצה השונות שהן מציעות. נראה כי רבים מהיוצרים בארץ מעדיפים למקד את מירב פעילותם בפייסבוק ,כאשר לצד השימוש בפרופיל האישי, רבים מתחזקים באופן שוטף גם דף אמן פעיל,כלי אשר מציע אפשרויות פעולה נרחבות יותר מהפרופיל האישי.
מכיוון ששעון החול מתחיל לאזול מהרגע בו מושק הקמפיין באתר, רצוי להכין את הקרקע מראש ולהשקיע כמה שיותר מחשבה בתחזוק דף האוהדים כבר בתקופה המקדימה להשקת הקמפיין, וזאת על מנת לעורר את הדף וליצור כמה שיותר מעורבות בקרב האוהדים,צעד אשר עשוי אף  לתרום לקידומו הויראלי של הדף. כידוע-קידום פוסטים אורגנים בפייסבוק הולך ונעשה קשה יותר ויותר ככל שפלטפורמת הפרסום הממומן ברשת הולכת ומתחזקת. אך ניכר כי הגולשים מפגינים סבלנות מועטה יותר כלפי פוסטים ממונים ולרוב נוטים לגלות רמת מעורבות גבוהה יותר בתכנים אליהם הגיעו בעצמם.לכן, רצוי לעקוב כמה שיותר אחר נתוני הדף באמצעות מערכת הסטטיסקה-facebook insights, על מנת לקבל אינדיקציה לגבי רמת הפעילות של הגולשים,רמת מעורבותם וכו',לצורך המשך תפעולו היעיל של הדף.
לאחרונה פייסבוק אף השיקה את Audience Optimization tool -כלי חדש למפרסמים אשר נועד לקדם חשיפה של תוכן אורגני על ידי טירגוט פוסטים לפי תחומי עניין, דמוגרפיה ואזור גאוגרפי. באמצעות כלי זה יש באפשרותו של המפרסם להוסיף תגיות של תחומי עניין לפוסטים על מנת להגיע אל הקהל הרלוונטי, להגביל את פרסום הפוסט לקהלים מסויימים וכן לבצע ניתוח פעילות של כל פוסט בנפרד על מנת להעריך את רמת המעורבות והפעילות של הקהלים השונים.

למרות האפשרויות החינמיות הרבות שמעניקה פייסבוק, נראה כי יוצרים רבים מתקשים להתמודד עם המכשולים הרבים שמציבה הרשת בדרך לחשיפה האורגנית המיוחלת, ולא מהססים לעשות שימוש בפלטפורמת הפרסום הממומן שמציעה הרשת, זאת בנוסף לפעילות השוטפת בדף האמן ובפרופיל האישי.
אחד מכלי הקידום הממומן הפופולריים שפייסבוק מציעה הוא -מנהל ההודעות (ads manager) המאפשר ליוצר לאפיין את קהל היעד שלו  על פי אפשרויות מיקוד שונות וליצור מודעות עבור מטרה מסויימת, בין אם מדובר בהגברת מעורבות הגולשים בדף, העלאת מספר הלייקים, הכוונה לסרטון וידאו ועוד. פעולה זו עשויה להגביר משמעותית את החשיפה לדף הפייסבוק של האמן וכן להביא למעורבות הולכת וגוברת של גולשים בכל הקשור לפרויקט עצמו. ניתן גם לקדם פוסט ספציפי הנוגע לפרויקט  באמצעות כפתור- boost post, אך יש לקחת בחשבון כי כלי זה -נגיש ככל שיהיה, מוגבל מבחינת אפשרויות המיקוד שהוא מציע, למרות שניכר כי עבר מקצה שיפורים מסויים לאורך השנים.


מלבד פייסבוק ניתן לעשות שימוש ברשתות חברתיות נוספות לצורך קידום הפרויקט כאשר לרוב רצוי להיעזר בפלטפורמות הרלוונטיות לז'אנר הפרויקט. כך למשל- מוסיקאי המשיק אלבום,רצוי שיתחזק את ערוץ היוטיוב שברשותו באופן שוטף וזאת בין השאר על ידי העלאת סרטון הנושא של הקמפיין וסרטונים נוספים הקשורים, הוספה של כמה שיותר תגיות רלוונטיות בכל סרטון, והפניות(annotations)לסרטונים אלו מתוך סרטונים ותיקים יותר. בנוסף-חשוב שישמור על תקשורת רציפה עם אוהדי הערוץ ויגיב בתדירות גבוהה לתגובות השונות המתפרסמות בו.
פלטפורמות ויזואליות כגון אינסטגרם ופינטרסט יכולות גם הן  להוות פלטפורמה לחשיפת הפרויקט, בייחוד לאור רמת המעורבות הגבוהה של הגולשים בכל הקשור לתכנים ויזואליים.כך שגם אם היוצר אינו עוסק בתחום המשתייך לפן הויזואלי, יש באפשרותו לנעוץ באחד מלוחות הפינטרסט שלו תמונות מושכות ומעניינות מתוך פרסומים על הפרויקט ברשת ,בתקווה שאלמנט השיתוף עליו מבוססת פינטרסט יוכיח עצמו ויגדיל באופן ניכר את מספר הנחשפים לפרויקט.

המדיה החברתית על כל גווניה העצימה את השיח  בנושאים שונים ואפשרה לכותבים רבים- גם אם אינם נושאים את הטייטל 'עיתונאי', להפוך למובילי דעה ומשפיעים בתחומם.לא מעט בלוגרים ברשת  מתהדרים בקהל קוראים הדוק ונאמן,כך שפניה אל בלוגר מועדף הכותב בתחום הרלוונטי לפרויקט עשויה אף היא לעזור בקידומו של הפרויקט ולהגביר באופן ניכר את החשיפה אליו. כמובן שניתן גם לפנות לעיתונאים משפיעים בתחום, אך יש לקחת בחשבון כי אלה ודאי מוצפים בפניות רבות ואין באפשרותם (או ברצונם) להתגייס למען כולם.
מעבר לכך ניתן להיעזר בקבוצות דיון שונות, שהרי הרשת מלאה באין ספור קבוצות עניין בתחומים שונים המיועדות בין השאר לצורך חשיפה וקידום אישי.בטרם פונים לקבוצה זו אחרת רצוי לגשש ולבדוק את אופי הפעילות בקבוצות השונות ,שהרי נדמה כי קבוצות מסויימות כלל לא מעודדות שיח בין הגולשים  ומשמשות לצורך פרסום בלבד. ואילו אחרות- בעיקר פורומים עצמאיים ,מתנהלות על טהרת התקשורת ומלבד חשיפת היצירה עצמה הן גם מעודדות בנוסף יצירת קשרים אישיים בין הגולשים.

נדמה כי ישנן דרכים רבות לקדם ולהפיץ את הקמפיין, אך נראה כי כל פרויקט תלוי במשתנים שונים כך שאין בהכרח מדריך מסויים אשר יהיה רלוונטי לגבי כלל היוצרים.בסופו של דבר אין ספק כי מדובר במסע מרתק ומלחיץ כאחד,החושף בפנינו  את הקסם שבאמנות התכנון ומלמד את כולנו כי אסטרטגיה-מושג שחוק ככל שיהיה,היא לא מילה גסה....

תגובה 1 :