דפים

יום שבת

סוף קמפיין-באסטרטגיה תחילה/מימון המונים חלק ב'

הליך היצירה עשוי להיות מאתגר ורצוף מכשולים,אך אין ספק כי השלב בו החזון האמנותי שלנו מתגבש לכדי יצירה של ממש,הנו רגע מכונן וממלא גאווה. אמנם אין לזלזל בחשיבותה של האמונה-בין אם מדובר באורח חיים או בדרך חיים, אך נראה כי בכל הקשור לפלטפורמת מימון ההמונים מדובר בעוד מרכיב מבין רבים המאיישים את המערך האסטרטגי המוקפד הדרוש לשם יצירת הקמפיין והפצתו.
מימון המונים אכן מהווה אפשרות בפני אמנים רבים אשר כמהים להוציא את יצירתם לאור באופן עצמאי מבלי להיכנע לגחמותיהם של הוצאות הספרים,חברות התקליטים וגופים אלה ואחרים.אך נראה כי יוצרים רבים כלל לא מודעים לעבודה המוקדמת הכרוכה בכך ונוטים לחשוב שיצירתם העילאית מדברת בעד עצמה,מה שלעתים מביא אותם לנקוט במינימום מהלכים אסטרטגים שיווקים כחלק מהליך קידום הפרויקט. גישה זו גורמת לא פעם לכישלון של פרויקטים שבבסיסם אמנם ניצבת יצירה ראויה אמנותית,אך הקמפיין המוביל אותה נגוע ביבשושיות מקוממת ובחוסר יצירתיות משווע.

בטרם האמן מתפתה לשגר יצירתו לאחד מאתרי מימון ההמונים מוטב שיחקור קודם לכן את הנושא ויבחן לעומק את האפשרויות והמסלולים המוצעים באתרים השונים.
אמנם כל אתרי מימון ההמונים מציעים קמפיין אשר בנוי פחות או יותר מאותם אלמנטים מרכזיים- יעד גיוס, משך גיוס,תשורות,מדרגות תרומה,סרטון ועוד, אך יש להתייחס למספר פרמטרים מרכזיים בטרם בוחרים באתר זה או אחר, בין אם מדובר בסוגי מסלולי הגיוס המוצעים באתר,הקהל אליו פונה האתר,גובה העמלה אותה גובה האתר,התמיכה והשירות הניתנים באתר ועוד.נראה כי אמנים רבים מתפתים לשגר את יצירתם לאתר הפופולרי ביותר בסביבה מתוך הנחה כי פלטפורמה מוערכת יותר ודאי תגדיל משמעותית את החשיפה לפרויקט, אך יש לקחת בחשבון כי כל פרויקט בנוי מעט אחרת ומצריך התנהלות שונה,כך שיש לערוך השוואה מעמיקה בין האתרים השונים ולבדוק מי מהם עונה באופן האופטימלי על הצרכים השונים של יוזם הפרויקט.


נראה כי המסלול המועדף והפופולרי ביותר בקרב המגייסים הנו המסלול הקבוע המכונה גם- הכל או כלום ,אשר בסיומו סכום התרומות מועבר אל המגייס רק במידה והושג יעד הגיוס עד לתאריך סיום הפרויקט. נראה כי ההצדקה למסלול זה נובעת מההנחה כי במידה ולא הושג סכום היעד יש להניח כי הפרויקט לא יצא אל הפועל,וכספי התורמים יבוזבזו לשווא מבלי שהיוצר יוכל לעמוד במימון התשורות אשר הובטחו לתורמים. אתר הדסטארט המקומי דוגל במסלול זה ונוחל הצלחה מרובה,ואילו האתר מימונה מציע בנוסף למסלול זה מסלול גמיש המאפשר ליוצר לגרוף את הסכום שגויס גם אם לא הושג התקציב שנקבע מראש,כאשר הסכום נגבה באופן מיידי מהתורמים ומועבר אל היוצר בסוף הקמפיין. אתר ג'אמפסטארטר מציע בנוסף מסלול גמיש ייחודי אשר מאפשר ליוצר לבחור בסיומו של הפרויקט האם לקבל את הסכום אשר גויס או לא,צעד אשר מיטיב גם עם המקדם ומאפשר ליוצר להעריך בסופו של תהליך האם הכסף שהצטבר אכן יכול לשרת אותו באיזשהו אופן לצורך ישום הפרויקט והאם יש ביכולתו לממן את התשורות אשר הובטחו למקדמים מראש.
אתר מימונה אף פרץ את גבולות הפרויקט החד פעמי והשיק את 'מימונה גרופיס'-מעין קמפיין מתמשך המותאם ליוצרים על בסיס קבוע כמו- בלוגרים יוצרי סדרות רשת ועוד,כאשר בניגוד לפרויקט יחיד- בקמפיין זה לא מוקצב סכום יעד-התורמים מחויבים על בסיס חודשי ובאפשרותם להפסיק את החיוב בכל שלב.

הקמפיין עצמו בנוי ממספר מרכיבים כאשר חלקם אמונים על מלאכת הסיפור של הפרויקט-תיאור הפרויקט, סרטון, וחלקם מהווים חלק מהמערך התקציבי של הפרויקט- סכום הגיוס, מדרגות התמיכה ותשורות המוצעות למקדמים.
תיאור הפרויקט משמש כמבוא ליצירה ורצוי שתהיה בו קורלציה בין תיאור היצירה עצמה לבין סיפורו האישי של היוצר. אמנם האמן עצמו ומקורביו מעורים בכל הקשור להליך היווצרות היצירה ומודעים לחשיבותה,אך יש לזכור כי הקהל הרחב אינו מודע לכך  וזקוק להסבר ברור ואינפורמטיבי בנוגע למהות היצירה וייחודה, בין אם מדובר ביצירה עלילתית- ספר , סרט או ביצירה בעלת מרקם מופשט יותר-  מוסיקה,מיזם אמנות פלסטית וכו'.במידה ומדובר בתיאור ארוך יחסית  רצוי לחלק את הטקסט למספר נקודות מרכזיות על מנת למקד את התומך הפוטנציאלי ולהבהיר באופן קונקרטי את ההיבטים השונים בהם נוגעת היצירה ואת מטרת הפרויקט.


לאלמנטים הויזואלים המופיעים בפרויקט- תמונת הפרויקט וסרטון הוידאו יש השפעה רבה על ההחלטה האם להירתם ולתמוך בפרויקט,בעיקר בקרב תורמים אשר אין להם היכרות מוקדמת עם יוצר הפרויקט. מרכיבים אלה- ובעיקר סרטון הוידאו, ממחישים את כוונת היוצר ומשלימים באופן מסויים את הכתוב בתיאור הפרויקט.
בניגוד לפרויקטים טכנולוגים המגייסים כסף למוצר -בהם ישנה חשיבות רבה לאופן בו ערוך הסרטון ולהפקתו, בפרויקטים אמנותיים ברוב המקרים המיקוד הוא ביוצר עצמו ובאמינותו כך שאין צורך בסרטון מושקע הפקתית יתר על המידה,בייחוד אם יעד הפרויקט אינו גבוה במיוחד. במקרים מסוימים  ניתן להסתפק בסרטון פשוט בו היוצר ניצב במרכז ומספר על הפרויקט ועל עצמו באופן בהיר ומשכנע מבלי שימוש באפקטים מיוחדים. בקמפיינים בהם מדובר ביצירה עלילתית ניתן אף לשלב קטע מתוך הספר/ סרט תוך שימוש בפלטפורמות פשוטות המספקות שירותי וידאו,עריכה, אלמנט המאפשר הצצה מוחשית ליצירה עצמה ומאפשר לתורם הפוטנציאלי לחוש את אופיה.


עוד בטרם היוצר ניגש למלאכת תיאור הפרויקט רצוי שיתחבר לפן החישובי שבו ויקדיש מחשבה רבה לאופן תקצוב הפרויקט.לרוב רצוי לבנות תקציב מפורט הכולל את כל ההוצאות הנדרשות לצורך מימוש הפרויקט- החל מהפקת  ויצור המוצר עצמו ועד לתשורות הניתנות לתורמי הפרויקט, זאת בכדי להעריך את הסכום המשוער שיהווה את יעד הפרויקט.
כחלק מההיערכות התקציבית לפרויקט יש לחשב את הזמן המשוער הנחוץ לצורך גיוס מלוא הכסף,שהרי כל פרויקט מחויב בקביעת משך זמן גיוס. ישנה נטייה לחשוב שזמן גיוס ממושך יותר  ודאי יגדיל את הסיכויים לגייס את מלוא הסכום הדרוש,אך לעתים הדבר יכול להוביל לשאננות מסוימת בקרב היוצר ותומכיו הפוטנציאלים,דבר אשר עלול להביא לירידה באקטיביות הדרושה לצורך ניהול הקמפיין והפצתו.לכן-בטרם קובעים את משך הגיוס יש לקחת בחשבון כי מדובר בהליך אינטנסיבי ומתוח המצריך חשיבה רבה וגוזל לא מעט זמן,כך שלעתים אין באפשרותו של היוצר להקדיש לכך פרק זמן ארוך מדי, כלכלית ומנטלית כאחד.

בעוד  מכריו הקרובים ביותר של היוצר תורמים לפרויקט כאקט של תמיכה רגשית ולא בהכרח מתעניינים בתשורות השונות המוצעות בתמורה,נראה כי מכרים רחוקים יותר של היוצר כל שכן תורמים זרים, מתמקדים לא אחת במרכיב התשורות כאחד הגורמים המכריעים ביותר בהחלטה האם לתמוך בפרויקט או לא.
פרויקטים רבים נכשלים בין השאר בשל היצע תשורות דליל  ומדרגות תמיכה לא פרופורציונליות, כך שלרוב רצוי להציע מדרג תמיכות רחב דיו המציע מגוון תשורות ייחודיות והולמות, במטרה להרחיב כמה שיותר את הקהל התומכים הפוטנציאלי של הפרויקט.בדרך כלל כאשר מדובר בתחומי האמנויות השונים רצוי שהתשורה תכיל בנוסף איזשהו ערך אישי וחוויתי כמו- הקדשה אישית של ספר, הופעה פרטית בסלון ,סדנה של כמה מפגשים וכו'

לאחר שהיוצר מילא בקפידה את הקריטריונים השונים הנחוצים לשם השלמת הפרויקט והשקתו, כעת עליו לנצל את המוצר המוגמר שברשותו ולתווך בגאווה בינו לבין תומכיו הפוטנציאלים, צעד אשר מצריך חשיבה אסטרטגית שיווקית מפותחת,שימוש במספר פלטפורמות חיצוניות ואורך רוח לא מבוטל..... על כך ארחיב בפוסט הבא......

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה