דפים

יום שישי

תיבת נגינה מקוונת/מוסיקה ומוסיקאים ברשתות החברתיות


נדמה כי עידן ה- ווב 2 שינה באופן משמעותי את המערך ההיררכי בתעשיית המוסיקה הקלה.אם בעבר האמן נאלץ להשתייך לחברת תקליטים זו או אחרת בכדי לפרוץ החוצה,ואפשרויות החשיפה היו מוגבלות לטלוויזיה,רדיו והעיתונות הכתובה,הרי שעידן הרשתות החברתיות הגדיל באופן משמעותי את מרחב הפעולה של המוסיקאי העצמאי וכיום יש באפשרותו להפיץ את יצירתו ברשתות החברתיות ובשירותי הסטרימינג השונים בעצמו,גם אם טרם הוציא תקליט או שיחרר סינגל לרדיו.אם בעבר מבקר המוסיקה הוא זה שהאדיר,הכפיש,וחרץ גורלות הרי שכיום יחסי הכוחות השתנו והשרביט הועבר לידי המשוטטים ברשת ובראשם הבלוגרים המוסיקלים אשר לא פעם מפגינים פתיחות מפתיעה גם כלפי סגנונות מוסיקליים אשר אינם מקבלים במה מספקת בתחנות הרדיו מבוססות הפלייליסט.אמנם ישנה ביקורת רבה כלפי הנגישות הטכנולוגית אשר הופכת רבים מאתנו למוסיקאים ויוצרים גם מבלי לשנן בעל פה את מעגל הקוינטות,אך אין ספק שהמדיה החברתית גם אם היא עמוסה במאות אלפי קולות חסרי ייחוד,מאפשרת לנו לעתים להיחשף לכשרונות מיוחדים וקשים לעיכול לאוזן הסטנדרטית,אשר ספק אם היו מתגלים בעידן הקדום בו הצפייה בסרטוני יוטיוב לא היתה חלק משגרת חיינו.

 אין ספק של-myspace היתה השפעה מכרעת בכל הקשור לקידום וחשיפת מוסיקאים ברשת.אך אותה פלטפורמה אשר בזמנו נחשבה לרשת החברתית המובילה נדחקה לאחור עם השנים כאשר השקיעה את מירב מאמציה בתחרות חסרת סיכוי מול פייסבוק ובכך איבדה את צביונה כפלטפורמה ייחודית למוסיקאים.בעוד מייספייס הפכה ליותר ויותר לא רלוונטית,נראה כי הרשת החברתית bandcamp אשר הוקמה בשנת 2008 תפסה בהדרגה את מקומה כרשת חברתית פופולרית מבוססת מוסיקה. בנדקאמפ הגדילה לעשות ואיפשרה למשתמשיה להעלות אלבומים מלאים לרשת ואף לאפשר הורדה שלהם בחינם, בתשלום סמלי או במחיר מלא.עם הזמן, רשת זו הפכה למאגר גדוש של אלבומים ויוצרים כאשר במקביל היא מושכת אליה יותר ויותר חובבי מוסיקה המתוודעים באמצעותה לאין ספור יוצרים ויצירות אשר לא נחשפו אליהם קודם לכן.מלבד האפשרות לחשוף את יצירתם ולתקשר עם מעריציהם,בפני האמנים הרשומים באתר ניצבת מערכת של פיצ'רים שונים המאפשרת להם בין השאר לשלוט באופן מלא בכל הקשור למחירי האלבומים ולקבל סטטיסקה בזמן אמת בנוגע לתפוצת יצירותיהם ופופלריות הפרופיל שלהם באתר.לאור הפופולריות של בנדקמפ בקרב חובבי המוסיקה האתר הוסיף פרופיל ייחודי למעריצים בו יש לגולש אפשרות לעקוב אחר האמנים האהובים עליו,להתעדכן לגבי שירים חדשים שיוצאים וכן לחלוק את אוסף היצירות האהובות עליו עם שאר הגולשים.


במהלך השנים מוסיקאים שונים וכן אנשים הפועלים בתעשייה,הבינו כי מלבד הצורך בחשיפת האמן ויצירותיו יש הכרח בפלטפורמות נוספות אשר יוכלו לקשר בין מוסיקאים לצרכים מקצועיים,שכן מדובר בתחום המושתת בין היתר על שיתופי פעולה רבים.למרות שלכאורה נראה כי בעידן הטכנולוגי הנוכחי כל מוסיקאי חובב מחזיק בביתו אולפן ביתי ומשמש כלהקה של איש אחד,עדיין יש צורך בשירותיהם של מוסיקאים נוספים לצורך השלמת הליך היצירה,בייחוד בכל הקשור למלאכת הליטוש והגימור של השירים-מאסטרינג ומיקס,דבר אותו מוסיקאים רבים מתקשים לעשות בעצמם ולרוב שוכרים איש מקצוע שיעשה זאת במקומם.על בסיס זה הוקמה הפלטפורמה-soundbetter,אשר מיועדת למוסיקאים מכל העולם ומחברת אותם לנותני השירותים השונים בתחום המוסיקה.למוסיקאים הגולשים באתר יש אפשרות לבחור ולסנן אנשי מקצוע על פי סגנון מוסיקלי,מחיר ביקורות,המלצות ודוגמיות סאונד.המוסיקאים באתר מקבלים את השירות בחינם בעוד נותני השירות משלמים מנוי חודשי ושיעור קטן מכל עסקה שהם סוגרים.חלק נכבד מן העסקאות הנסגרות דרך האתר הן בינלאומיות ובין המוסיקאים המשתמשים בו ניתן למצוא גם מוסיקאים פופולרים בתעשיית המוסיקה האמריקנית.

בעוד  soundbetter משמשת כאתר מסחר בינלאומי למוסיקאים המחפשים שירות מקצועי בתשלום, bandless הישראלית מנסה לשדך באופן לא מחייב בין העוסקים בתחום בזירה המקומית  ומשמשת מעין מערכת התאמה בין זמרים,נגנים,מלחינים מפיקים וכותבים.האתר מאפשר חיפוש ממוקד על פי אזור מגורים,כלי נגינה סגנון מוסיקלי ועוד,כאשר פרופיל המשתמש מכיל בין השאר סרטוני וידיאו,טקסטים,תמונות ומידע על הופעות צפויות.לאחרונה האתר השיק אפליקציה למשתמשי אנדרואיד ו-ios  אשר כוללת קטגוריות נוספות מלבד אלו המצויות באתר ומאפשרת בין השאר לשמור מוסיקאים כמועדפים, ליצור קשר עם המוסיקאים באמצעות מערכת הודעות מיידיות ובנוסף- לכל משתמש יש אפשרת להקליט עצמו ישירות לתוך האפליקציה ללא שימוש באפקטים מיוחדים,כך שנוצרת מעין תחושה של הופעה חיה.

לאחר שדווח כי בכירים בפייסבוק נפגשו עם נציגי חברות התקליטים הגדולות בעולם,מסתמן כי פייסבוק עומדת להשיק בקרוב שירות להזרמת מוסיקה אשר בתחילה צפוי להתמקד בסרטוני וידאו אך בהמשך יורחב ויאפשר גם הזרמת אודיו.ככל הנראה השירות יפעל על בסיס פרסומות ולא בתשלום ויושק כשירות נפרד,כאשר בשלב הראשון הוא יופעל רק במכשירים הסלולרים. אמנם נדמה כי כרגע יש מתחרים רבים מדי בזירת הסטרימינג המוסיקלי,ביחוד לאחר הצטרפותה של אפל שהשיקה לא מזמן שירות דומה,אך יש לקוות שפייסבוק הפנומנלית תצליח למנף את המוצר שברשותה ולא תמעד כפי שקרה לטוויטר המתחרה שאיתרע מזלה בתחום.נראה כי המודל המוצע עשוי להיטיב עם שני הצדדים- פייסבוק ודאי תפיק רווחים מהסרטונים בזכות המודעות הפרסומיות אשר יתלוו אליהם ומהצד שני- הדבר יאפשר  הזדמנות מבורכת לאמנים השונים,אשר יוכלו להנות מהפרסום של הרשת ולהגיע ליותר ויותר קהלים,דבר אשר לא בהכרח מתאפשר באמצעות דף האמן הפרטי אשר מצריך תחזוקה רבה ותכנון אסטרטגי ממוקד ולא פעם נזנח לאנחות לטובת הפרופיל האישי.

אמנם נראה כי הזירה המוסיקלית המקוונת נשלטת בעיקר בידי אמנים מתחום המוסיקה הקלה על שלל סגנונותיה,אך בשיטוט ברשת ניתן לאתר פלטפורמות שונות הנותנות ביטוי גם לצרכי המוסיקאים הפועלים בזירה האינסטרומנטלית. האתר-classicalmusiccity  משמש מעין פורטל למוסיקה קלאסית וכולל בין השאר- רשת חברתית למוסיקאים קלאסים,מידע על משרות הוראה במוסיקה,סרטוני וידיאו,חדשות מהתחום, לינקים,אודישנים  ועוד.מלבד פרופילים של מוסיקאים עצמאיים,גם למוסדות וארגונים העוסקים בתחום יש אפשרות להצטרף לאתר  כמשתמשים פעילים.בנוסף-האתר מסתמך על המידע המצויין בפרופיל המוסיקאי ומסווג אותו על פי תחום פעילותו במאגרים השונים המצויים באתר.נדמה כי פלטפורמה זו שמה לה למטרה לשבור את התדמית המאיימת והמנוכרת המיוחסת למוסיקה הקלאסית ומנסה לענות על הצרכים השונים של כל בעלי הזיקה לתחום,החל ממאזינים ונגנים חובבים ועד מוסיקאים מקצועיים וותיקים.

נראה כי בפני המוסיקאים ניצבות אפשרויות מקוונות רבות לצורך חשיפה ושיתופי פעולה,אך ניכר כי חלקם לא בהכרח מודעים לעבודה הרבה הכרוכה בתחזוק הפרופילים השונים ורבים מהם מתפזרים על פני יותר ויותר רשתות שונות אשר חלקן כלל לא תואמות את צרכיהם הספציפים. אמנם רשתות מסויימות-בעיקר אלו הנישתיות,מיועדות לצרכים טכניים יותר כמו חיפוש אנשי מקצוע בתחום וכד',אך חשוב לזכור כי המדיה החברתית מבוססת בראש ובראשונה על אינטרקציה חברתית ולכן על האמן לעשות כל שביכולתו על מנת לחזק את הקשר בינו לבין מעריציו הפוטנציאלים.מוסיקאים אשר נוהגים להופיע באופן תדיר על במה מודעים לחשיבות הרבה של הקשר עם הקהל ולכן עליהם ליישם את אותו הלך רוח גם בפרופיל המוסיקלי המקוון אותו הם מתחזקים ולהימנע מלהסב אותו ללוח מודעות המעדכן אך ורק בעניין הופעות וסינגלים חדשים.בעידן בו לכל אחד יש את האפשרות להיחשף ולחלוק עם העולם את הגיגיו,נדמה כי הקהל כבר שבע מאותם מופעי ראווה חד צדדיים,וכשם שהוא נוהג להריע ולפרגן לאותו מוסיקאי אהוב כך הוא מצפה שגם האמן עצמו ישיב לו באותו מטבע וינהל עמו אינטרקציה רציפה ופוריה.








 
.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה