דפים

יום ראשון

צייר לי לייק/אמנות ואמנים פלסטים ברשתות החברתיות



מסתבר כי גם בשנים עברו,בתקופות בהן האמן הפלסטי הצטייר כגאון בודד ומתוסכל שכל מאוויו הסתכמו לכדי גוויעה ברעב,פעלו גם אלה אשר ניחנו בכשרון לא מבוטל בכל הקשור ליחצי ציבור והצליחו להבליט עצמם על פני האחרים בין אם באמצעות הבדלת סגנונם האמנותי מזה שרווח באותה תקופה או על ידי חבירה לפטרונים המקושרים אשר סייעו בקידום יצירתם.לאורך השנים,על רקע ההתפחות הטכנולוגית וכניסתה של המדיה החברתית לזירה,יותר ויותר אמנים פיתחו מודעות יחצנית והחלו לנצל את מבחר האפשרויות החינמיות העומדות לרשותם לצורך חשיפת יצירתם ברבים.אמנם חבירה לגלריה זו אחרת,יחסי קרבה עם אוצרים וכן נוכחות באירועים הנכונים לעולם יהוו חלק ממשנתו האסטרטגית של האמן הפעיל,אך עדיין אין ספק כי המדיה החברתית תרמה רבות להנגשת האמנות ותפוצתה,הניבה שיתופי פעולה רבים בתחום וכן עוררה מחדש את השיח האמנותי.גם בכירים בעסקי האספנות מציינים לטובה את השפעתן של הרשתות החברתיות אשר הפכו את התחום מאליטיסטי לנגיש יותר,כך שכיום פועלים בזירה גם אספנים חדשים וצעירים יותר.

רבות דובר על כך שמיצגים ויזואלים כמו- תמונות וסרטונים המועלים לרשתות החברתיות,זוכים לשיעור האינגייג'מנט (מעורבות) הגבוה ביותר וגורפים יותר לייקים תגובות ושיתופים מאמצעי תוכן אחרים.ניכר כי הסיבה לכך היא תחושת החוויה המיידית אשר מיצגים אלה מעוררים אצל הגולש וזאת בניגוד לטקסטים המועלים לרשת אשר לעיתים מצריכים מאמץ רב יותר על מנת לרדת לעומקם.אמנם רבות מן התמונות המועלות לרשת אינן מעוררות השראה יתר על המידה וחסרות כל מימד אמנותי,אך אין ספק כי הפופולריות הויזואלית משרתת בין השאר גם אמנים פלסטים רבים אשר מן הסתם רוב התכנים המועלים על ידם משתייכים לפן הויזואלי.
בשנים האחרונות אכן מסתמנת פריחה בתחום הרשתות החברתיות המבוססות ויזואליה כאשר פינטרסט היא אחת מהרשתות המובילות בתחום.pinterest אשר הוקמה ב-2010 ומכילה כיום כ-70 מיליון משתמשים,עוררה התלהבות רבה בזירה המקוונת כאשר הציגה לעיני הגולש מאגר עצום של תמונות ורעיונות מעוררי השראה בכל תחום ונושא.מטרת הרשת היא לחבר בין אנשים באמצעות תחומי עניין כאשר היא מאפשרת לגולשיה לאגור פריטי מדיה מהרשת מהמחשב הפרטי או מפינטרסט עצמה ולנעוץ אותם בלוחות על פי נושאים שונים.לאחרונה אף נוסף לרשת פיצ'ר חדש המאפשר לגולשיה לרכוש חלק מהמוצרים המוצגים בה. אמנם פלטפורמה זו לא מיועדת ספציפית לאמנים וציירים אך ניכר כי הנושאים הפופולריים בה הם תחום העיצוב והאמנויות השונות.נראה כי רשת זו משתמשת באלמנט הויזאלי באופן מרשים ביותר כאשר היא מאפשרת למשתמשיה השונים להיחשף לתחומים ולסגנונות אשר לא הכירו קודם לכן ולהפיץ אותם הלאה,ובכך אף מסייעת בחשיפת האמנים השונים והיוצרים אשר משתמשים בה לצורך עסקי. נדמה כי על ידי ניהול ממוקד של הפרופיל ברשת המצריך בין השאר-העלאת תכנים מגוונים,חלוקה ממוקדת על פי נושאים,ולוחות שיתופיים עם אנשים אחרים מהתחום ,אמנים רבים בתחום הפלסטי ובכלל יכולים להגדיל באופן משמעותי את קהילת העוקבים שלהם ובכך להגביר את המודעות ליצירתם.

אמנים רבים אשר עושים שימוש ברשתות החבתריות רואים ברשת המקוונת מעין חלל אלטרנטיבי להצגת יצירותיהם ולעתים אף מעלים תערוכות מלאות לרשת. נדמה כי המרחב הוירטואלי משפיע באיזשהו אופן על הליך היצירה וכן משנה במובן כלשהו את הדרך בה אנו מתבוננים על אמנות.מעבר לכך,תערוכות מסוג זה עשויות להדק את הקשר בין הצופה לאמן בייחוד לאור העובדה כי האמן הפך לפתע לישות נגישה יותר המנהלת אינטרקציה ישירה עם הצופה,וזאת בניגוד לדמות האמן המעורפלת העומדת מאחורי אותן יצירות ממוסגרות הניצבות במוזיאון. הרשת החברתית-3dvas הנה רשת המשמשת לצורך הצגת תערוכות,אלא שהייחוד בה הוא האפשרות ליצור חלל תערוכה תלת מימדי.המבקרים בתערוכה מוצגים אף הם על ידי דמויות תלת מימדיות,כך שניתן לראות את האורחים בזמן אמת ואף לדבר איתם,ללא ספק פיצ'ר מעניין וייחודי המהווה הזרה לצורת ההתקשרות הנהוגה ברשת.


בעידן המקוון בו אנשים רבים מתחילים לזנוח אט אט את הליך הקניה הפרונטלי ומוצרים רבים נקנים דרך האינטרנט,ניכר כי גם בתחום האמנות הפנימו את המגמה ובשנים האחרונות קמו להם יותר ויותר אתרים המציעים רכישה של יצירות אמנות מקוריות דרך האתר וישירות מהאמן עצמו. בשנת 2014 עלה לאויר אתר ישראלי חדש בשם-theartlab פרויקט ללא מטרות רווח אשר נועד לקדם אמנות ישראלית עכשווית.בניגוד לאתרים רווחיים בהם חלק מסכום רכישת היצירה הולך לאתר עצמו או למתווכים בתחום,באתר זה סכום היצירה מגיע במלואו לאמן.האתר מכיל כ-250 אמנים אשר נבחרו בקפידה על ידי 60 דמויות מרכזיות בעולם האמנות המקומי ולכל אמן באתר יש דף משלו בו הוא מציג בין השאר את עבודותיו ומתמחר אותן על פי רצונו.בנוסף-האתר מאפשר ביקור בסטודיו לצורך התרשמות מהיצירות,יעוץ מקצועי לאמנים וללקוחות ומדריך ארועים מומלצים.אתר זה רואה לנכון להגביר את החשיפה לאמנות הישראלית העכשווית ובכך להגדיל באופן משמעותי את מספר היצירות הנרכשות בארץ וכן את מעגל אספני האמנות.

למרות שנראה כי בכוחו של המרחב הוירטואלי להנגיש לציבור הרחב יותר ויותר נושאים ותחומים אשר בעבר היו נחלתם של מעטים מביני עניין,רבים בתחום האמנות טוענים כי עדיין קיים פער ניכר בין עולם האמנות המוחשי לזה הוירטואלי.על בסיס זה קמה הרשת החברתית- tondo המשמשת כקהילה סביב האמנות,כאשר מטרת האתר היא ליצור דמוקרטיזציה של עולם האמנות כך שלכולם תינתן במה שווה-להדיוט ולמומחה כאחד.האתר מיועד לכל מי שמתעניין בתחום האמנות בין אם הוא חובב,אמן,אוצר,מבקר אמנות,ומכיל פוסטים שונים ומגוונים החל מביוגרפיות של אמנים ידועים ועד ליתרונות שבתרפיה באמנות.

נראה כי הדמוקרטיזציה עליה מושתתת המדיה החברתית הביאה לידי התפוגגות המערך ההיררכי אשר אפיין את עולם האמנות במשך שנים.הרשתות החברתיות הרבות שהוקמו בתחום וכן הרחבת התכנים הויזואלים, הביאו לחשיפה מורחבת יותר של האמנות על גווניה השונים,דבר אשר תרם באופן משמעותי לחיזוק הקשר בין האמן לצופה,וכן לעניין מחודש באמנות עצמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה