דפים

יום חמישי

יחצנות אמנותית/התנהלות האמן בפייסבוק


כפי שכבר אוזכר בפוסטים קודמים,נראה כי המדיה החברתית העמידה לרשות האמנים כלים רבים המסייעים להם בהפצת פועלם היצירתי במרחבי הרשת האין סופיים. אך מה לגבי אופן השימוש בכלים השונים?האם כולם יודעים להפיק מהם את המירב? אמנם אמנים רבים הבינו את החשיבות שבשימוש ברשתות החברתיות והצטיידו להם לכל הפחות בפרופיל אחד ברשת זו אחרת,אך חשוב לזכור כי רבים מהאמנים הפועלים כיום גדלו אל תוך מציאות פרסומית שונה מזו השלטת בעידן הטכנולוגי הנוכחי,כך שחלקם אינם שולטים בעולם המדיה על כל גווניו,ומתקשים לעשות שימוש יעיל וממוקד באפשרויות הרבות העומדות לרשותם. למרות קיומן של רשתות נישתיות רבות המיועדות לאמנים במגוון תחומים נדמה כי רבים מהאמנים מעדיפים למקד את פעילותם בפייסבוק וזאת בעיקר לאור הקהלים הרבים והמגוונים המצויים בה,ואפשרויות הפרסום הרבות שהיא מציעה.אך אותו שפע אשר לכאורה מצייד את האמן בתחושה כי הוא נמצא במקום הנכון ביותר עבורו ,עשוי באחת לגרום לו להיבלע בין המוני הקבוצות והדפים השונים ולהיגרר בעל כורחו לבית הקברות הוירטואלי של פייסבוק,בו שוכנים דפים רבים אשר נזנחו לאנחות.


רבים מהאמנים השואפים להתפרסם בזכות יצירתם מפעילים דף אמן בפייסבוק בנוסף על הפרופיל האישי על מנת לתת ביטוי הולם לפועלם האמנותי.אך רבים אינם מודעים להשקעה הרבה הכרוכה בתחזוק דף האוהדים כך שבשלב כלשהו חלקם נוטשים מבלי משים את אותה פלטפורמה מקצועית ומרובת אפשרויות ושבים בחזרה אל חיקו החם של אותו פרופיל אישי מוכר וידוע. ניכר כי הסיבה העיקרית לנטישת דף האמן נעוצה בסברה כי במקרים רבים הפרופיל האישי בין כה וכה מכיל מספר רב יותר של חברים כך שאין טעם להשקיע מאמצים בפרופיל נוסף אשר זוכה להתייחסות מועטה יותר.גישה זו נובעת בין השאר מחוסר היכרות עם הפלטפורמה ומאי המודעות להבדלים הרבים בין הפרופיל האישי לבין דף האוהדים.בעוד שהפרופיל האישי מציע מרחב פעולה מצומצם באופן יחסי ותכניו אינם נסרקים לגוגל ולמנועי חיפוש נוספים הרי שדף האמן מקודם בגוגל ומכיל אופציות רבות ובהן-תזמון סטטוסים ,מערכת סטטיסטית ענפה- facebook insight  המספקת מידע מקיף על הפעילות בדף,סנכרון עם מדיות נוספות כמו טוויטר אינסטגרם וכו',הוספת לשוניות רבות המותאמות לצרכי האמן ועוד.

לעיתים נדמה כי האמן ממשיך לתפעל את דף האוהדים שברשותו באופן עיוור,וזאת  מבלי לעצור לרגע ולבדוק מי הם אוהדיו ומה למעשה מניע אותם.לשם כך קיימת - facebook insights,מערכת הסטטיסטיקה של פייסבוק  אשר מספקת לאמן מידע בנוגע לאוהדים של הדף-מה גילם,היכן הם מתגוררים וכד',ועוזרת לו להבין אילו תכנים באתר זכו לשיעור המעורבות הגדול ביותר וקיבלו את מירב הלייקים השיתופים והתגובות (engagement), מה היתה מידת התפוצה של התכנים השונים(post reach),מה היה שיעור הכניסות לדף(traffic) ועוד.באמצעות נתונים אלו האמן מקבל אינדיקציה לגבי התכנים הפופולריים באתר והעדפותיהם של האוהדים,מה שמקל עליו בהמשך תפעול הדף ועשוי לסייע לו בחיזוק האינטראקציה עם אוהדיו. מלבד אותם פיצ'רים ידועים אשר נמצאים במערכת זו,ניתנת גם האפשרות לעקוב אחר דפים אחרים אשר דומים לאותו דף אמן  ולראות כיצד האמנים האחרים מתמודדים עם מלאכת השיווק בתחום.בתוך-insights ישנו אזור אשר מראה לנו את הפוסט הכי מוצלח שהתפרסם בכל אחד מהדפים אחריהם אנו עוקבים,כך שיש באפשרות האמן ללמוד מההצלחה של חבריו לתחום ובעקבות כך ליישם בדף האמן שברשותו רעיונות חדשים ומפתיעים.
נדמה כי אמנים רבים אינם מפיקים את המיטב מריבוי האפשרויות והקטגוריות המצויות בדף האמן ולא פעם ניתן להבחין באמנים אשר מתעלמים כליל מלשונית ה-"אודות" המשמשת ככלי היכרות חיוני עם האמן ופועלו. מעבר לכך נראה כי רבים מהאמנים אינם טורחים ליצור לשוניות נוספות(המופיעות תחת הקטגוריה more) אשר יכולות לסייע בארגון המידע בדף,ומסתפקים לרוב באלה הבסיסיות המציגות בעיקר סרטונים ותמונות.אמנם אין צורך להעמיס על הדף לשוניות וקטגוריות רבות כל עוד אין באמתחתו של מנהל הדף מספיק תוכן ליצוק בהן,אך ניכר כי דף מושקע ומאורגן המכיל מידע ממוקד על פועלו של האמן מלבד אותם סטטוסים המועלים בדף על בסיס קבוע,עשוי להעמיק את הרושם בדבר רצינותו  ופועלו של האמן העומד מאחוריו.


בעוד אנשי מקצוע רבים מפגינים אג'נדת שיווק אגרסיבית משהו, ולא פעם מעוררים סלידה ואנטגנוזים בקרב הלקוח הפוטנציאלי, ניכר כי אותו אמן צנוע הצמא לפרסום נוקט בגישה מרוככת יותר, שהרי בתור אדם המחפש קהל ליצירתו הינו מודע לחשיבות שביצירת דיאלוג שווה ומכיל עם בן שיחו.מעבר לכך נראה כי בכל הקשור לפרסום,לאמן יש יתרון כלשהו ולו בזכות המטען היצירתי שהוא מביא עמו,דבר אשר חיוני ביותר בעידן המדיה החברתית בו אנשים מוצפים בגירויים שונים וזקוקים לתוכן מעניין ומלהיב. אך לעתים נדמה כי אמנים רבים אינם מפרשים כהלכה את הבמה הניתנת להם בפייסבוק ומסבים את דף האמן שברשותם למעין לוח הודעות חד צדדי המעדכן בעיקר בנוגע לארועים ופרסומים הקשורים בפעילותו של האמן ולא מעבר לכך. אמן המעוניין ביצירת גרעין חזק  ותומך של אוהדים צריך לתחזק על בסיס שוטף את הקשר עמם וזאת בין השאר על ידי יצירת תוכן עשיר ומגוון וכן על ידי פנייה ממוקדת לאוהד עצמו. למרות שדף האמן אמור להתמקד בפעילותו המקצועית של האמן רצוי שהפוסטים השונים המועלים לדף לא יעסקו אך ורק בפועלו של האמן אלא יכילו גם התייחסות כלשהי לחדשות ואירועים שונים הקשורים לתחום עיסוקו וכן לאמנים אחרים הפועלים בזירה. נראה כי נושאים אקטואליים בתחום זה או אחר תמיד מעוררים שיחה בפייסבוק ועשויים להגביר את הפעילות בדף,מעבר לכך מחקרים מראים כי כאשר פוסט מועלה בצורת שאלה או באופן כזה המזמין את הגולשים לנהל דיון הוא זוכה לשיעור אינגייג'מנט גבוה מפוסט רגיל.
אמנם רצוי שהאמן יעשה שימוש תדיר בדף האמן שברשותו,אך מעבר לכמות הפוסטים המציפים את הדף ישנה חשיבות לא מבוטלת לאיכות התוכן המועלה בו.האמן צריך לשאוף להטמיע בדף את קולו הייחודי ולהימנע מפרסום תוכן בנאלי וצפוי תוך שהוא יוצר אצל אוהדיו ציפייה לפרסומים נוספים מצדו. ישנן שיטת שונת אשר נועדו לשמר את סקרנותו של האוהד כאשר אחת מהן היא–היצמדות לתבנית מסויימת המייצרת תוכן בהמשכים.כך למשל ניתן לייצר מעין פינות קבועות אשר מופיעות אחת לכמה ימים ובהן האמן כותב מעין רטרוספקטיבה בהמשכים על אמן או יצירה אהובים עליו,מייצר סדרת תוכן של תמונות או שירים בנושא מסויים ועוד.אחד מהיתרונות בדף האוהדים הוא האפשרות לתזמן סטטוסים מראש,כך שניתן באחת לייצר סדרה שלמה של פוסטים לשבוע או השבועיים הקרובים,מבלי לטרוח ולעדכן בכל יום סטטוס נוסף.

בסופו של דבר,למרות שישנם מדריכים רבים בתחום ואין ספור עצות בדבר התפעול האפקטיבי של דף האוהדים,יש לזכור כי כל דף מתנהל באופן שונה וכי אין עצה אחת אשר תהיה רלוונטית לגבי כולם.המדיה החברתית ובראשה-פייסבוק מתאפיינת בתנודות לא מעטות,כך שעלינו להיות קשובים לשינויים השונים החלים בה ולתעל אותם כראוי בכל פלטפורמה בה אנו לוקחים חלק כיצרני תוכן,בין אם בתור אמנים או כאנשי עסקים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה